Rabu, April 28, 2010

MUT MUT


Posted by Picasa

Mut Mut juga dinamakan cendawan Mekah... dikatakan berasal dari Manchuria, airnya diminum sejak zaman silam dalam upacara keagamaan di Manchuria. Rasanya masam, kelat dan sedikit manis. Airnya yang masam dan berasid ini dikatakan menjadi penawar berbagai jenis penyakit antaranya : arthritis, gout, sakit sendi, sakit saraf dan sembelit.

Walau bagaimanapun... mut mut dalam gambar di atas saya pelihara sejak 6 bulan yang lalu setelah mendapat benih sebesar 2 inci sahaja dari sebuah kampung pedalaman di Kedah... saya sendiri tidak tahu mut mut ini makhluk jenis apa... yang pasti ia hidup dan membiak... jika pembaca yang melayari blog ini ada maklumat atau mengetahui tentang mut mut ini, silakan berkongsi dengan saya...
Wallahu a'lam....

30 ulasan:

  1. nak tanya, kenapa air mut mut saya berwarna perang seperti air zappel?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macamana kita nak tau mut 2 itu mati

      Padam
    2. klau mud2 tu brtukar color jd wrna hitam..brmkna mud2 tu dh mati..

      Padam
    3. ia masam kerana tindak balas ibu mut-mut/mut dengan the bergula semasa proses pemeraman

      Padam
  2. sebab awak gunakan air teh o. yang jernih tu guna air kosong...

    BalasPadam
  3. Salam tuan,

    Kalau saya nak dptkan benih dari tuan boleh ker?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy ada jual benih mud2 ni..minat bole wsapp sy..0129267822..

      Padam
  4. umh saya ade gark bnde 2....
    mak saya ckp bnde 2 mkn teh o .....
    tp bnde 2 saya da lme x pduli...
    bru td saya bkk bnde 2 da jd bnyk... n then die da jd bnyk... pnoh satu balang.....
    saya nk tnye bnde nie x bole dok dlm bekas kaca ke tin kan??? die just ssuai dok dlm bekas plastik kan??? lg satu mcm mne nk mkn die???

    BalasPadam
  5. Saya ade kat rumah mut mut ni. Rasa air die mcm air asam jawa. saya mmg bela dalam bekas plastik dgn air teh o. Biarkn selama 2 mggu dah bleh minum. Lg masam airnye lg baik. Bila mut mut ni membiak, boleh alihkn ke bekas yg lain benihnye kemudian bleh la bg kat sedara mara or kenalan-kenalan. Jgn simpan ditempat yg sejuk sperti dlm peti ais sbb boleh mnyebabkan mut mut ni mati. biarkn je smpan kat atas meja atau almari.

    BalasPadam
  6. bru ni sya jumpa sorang pak cik,dya kta kena bubuh gula dlam balang mut2 tu..atau air tea o.mgkn mknan dya kot.tp apa lg khasiat dya?

    BalasPadam
  7. Terkemut kemut..

    BalasPadam
  8. sy baru ada mut-mut ni..katanya mut-mut baik untuk ksihatan..dia juga boleh mnyembuhkan pelbagai penyakit seperti lelah, semput, sakit dada, batuk , kencing manis, darah tinggi, terkena buatan guna-guna ataupun sihir dan banyak lagi. Bagi wanita pula, sekiranya mereka mengalami masalah seperti senggugut, haid tidak teratur, keputihan dan ingin awet muda, Mut-Mut ini adalah mujarab untuk masalah anda itu..INSYAALLAH..

    BalasPadam
  9. Saya dah bela.
    1.Makanan dia gula. Beli ibu gula, masak ngan teh. Sejukkan - masukkan mut2 dalamnya. Mut2 pasti gembira.
    2. Cara dapat khasiat: Minum airnya setelah 2 minggu ianya diberi makan.
    3.Khasiatnya: Sihat.

    BalasPadam
  10. As Salam dan Selamat Hari Raya. Nak kongsi dengan sesiapa yg minat. Pertama: Jgn Bela mutmut dalam bekas selain dari kaca kerana mutmut tu berasid (asid baik) dan asid akan memakan bahan2 seperti plastik, ceramik, atau lain-lain. Kedua: Mutmut hidup di dalam air teh 'O' yg di campur gula. Teh 'O' dan gula adalah makanan mutmut, guna air bertapis tanpa di masak, Ketiga: Terdapat banyak lagi maklumat di internet jika kita search dengan menaip perkataan Kombucha Tea (nama antarabangsa) air cendawan mekah (nama di Malaysia), Keempat: saya ada menjual air mutmut dengan harga RM15.00 sebotol 500 ml dan juga benih mutmut pada harga RM100.00 tidak termasuk penghantaran. Hubungi saya Mazlan 013 338 5917

    BalasPadam
  11. salam.tuan rumah kata tuan rumah dapat mut mut ni di kedah ye.boleh sy taw dkt mana ya sbb sy nak dapatkn mut mut ni utk parents sy.

    BalasPadam
  12. http://en.wikipedia.org/wiki/Kombucha

    khabar alcohol terjadi bila bela mutmut ni

    BalasPadam
  13. Asalamualaikum saya mohd shukor drpada pendang ingin berkonsi dgn saudara mengenai cara- cara pemeliharaan mut mut ini sila hubungi saya di no 0175642780

    BalasPadam
  14. Salam..air teo + gula + mut mut ni kan kalau sehari je terus minum blh ke?mksd nye xyh tngu simpan 7-14 hari.

    BalasPadam
  15. sy ade jual benih mut2 ni dgn harga rm20inc postage..sape nk wassap 0133577968 nana..peace yo

    BalasPadam
  16. Tumpang tanya.. Apa jafi kalau kita makan mut² tu? Buat kerabu ke.. Buat ulam kr.. Buat manisan ke..

    BalasPadam
  17. Tumpang tanya.. Apa jafi kalau kita makan mut² tu? Buat kerabu ke.. Buat ulam kr.. Buat manisan ke..

    BalasPadam
  18. Tumpang tanya.. Apa jadi kalau kita makan mut² tu? Buat kerabu ke.. Buat ulam ke.. Buat manisan ke.. Boleh makan dak?

    BalasPadam
  19. Tumpang tanya.. Apa jadi kalau kita makan mut² tu? Buat kerabu ke.. Buat ulam ke.. Buat manisan ke.. Boleh makan dak?

    BalasPadam
  20. Sy pernah penat masa kecik kecik then minum air mut2 nie alhamdulillah ... dag xpenat smpai sekarang...

    BalasPadam
  21. Lepas makan pasti terkemut kemut

    BalasPadam
  22. Air som kalau org pantaibtimur mut2 pon org panggil. sangat banyak khasiat dia. saya sendiri pon baru tahu pasal khasiat dia dan baru start consume dan buat sendiri jus dia. dari kecik mak saya dah bela dan minum jus dia. sayabtak mo minum sbb geli n takut hidup dalam perut ki2. ternyata tak benar.
    3 hari minum kesan dia sangat awesome. detox berlaku dalam masa setengah jam lepas minum. mula2 minum akan rasa sakit dan sengal bahagian pinggang kerap kencing. itu normal healing process. nak lebih lanjut boleh follow ig saya @kakjenahcratujamu
    sapa yaang ada sendiri tu elokla start minum ..

    BalasPadam
  23. Air som kalau org pantaibtimur mut2 pon org panggil. sangat banyak khasiat dia. saya sendiri pon baru tahu pasal khasiat dia dan baru start consume dan buat sendiri jus dia. dari kecik mak saya dah bela dan minum jus dia. sayabtak mo minum sbb geli n takut hidup dalam perut ki2. ternyata tak benar.
    3 hari minum kesan dia sangat awesome. detox berlaku dalam masa setengah jam lepas minum. mula2 minum akan rasa sakit dan sengal bahagian pinggang kerap kencing. itu normal healing process. nak lebih lanjut boleh follow ig saya @kakjenahcratujamu
    sapa yaang ada sendiri tu elokla start minum ..

    BalasPadam
  24. Assalam saya ada 2 balang mut mut yg ibu sy simpan sejak 30 tahun dahulu. Macam geli geleman je nak minum, airnya pun udah bertahun...

    BalasPadam
  25. Assalamualaikum... Mut² nie sejenis hidupan di dalam air atau sejenis agar² yang hidup di dalam air. Mcm mna saya nak dapat kan benih mut² nie? Jika ada sesiapa yang jual mut² nie tolong pm saya di talian 0194643974

    BalasPadam